Proposer: Vlaamse overheid; Beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken; Vlaams Ministerie van Mobiliteit en Openbare Werken; Departement Mobiliteit en Openbare Werken; Afdeling Maritieme Toegang
In voorliggend rapport werd de sedimentbalans berekend voor de Zeeschelde, Rupel en Durme over de periode 2019-2022. Deze sedimentbalans maakt onderscheid tussen de transporten voor de zand- en de slibfractie. De balans werd opgemaakt als massabalans, waarbij expliciet rekening gehouden werd met de invloed van de sedimentsamenstelling op de porositeit, die bepalend is bij de omrekening van volumes naar massa’s. Daarnaast werden ook de antropogene invloeden (baggeren, storten, zandwinning), de uitwisseling van sediment met de havendokken en de fluviatiele aanvoer van sediment beschouwd bij het opstellen van de balans. De zandbalans over de periode 2019-2022 toont een afwaarts gericht transport over de volledige Beneden- Zeeschelde met uitzondering van OMES-segmenten 9, 10 en 14, waar het zandtransport opwaarts gericht is. Dit is een trendbreuk met de voorgaande periodes waarvoor de zandbalans werd berekend en waar het zandtransport opwaarts gericht was over bijna de volledige Zeeschelde. De slibbalans over de periode 2019-2022 toont een afwaarts gericht slibtransport over de volledige Zeeschelde. Dit is gelijkaardig aan de voorgaande periodes 2001-2011 en 2011-2016.
All data in the Integrated Marine Information System (IMIS) is subject to the VLIZ privacy policy